کفش مناسب بارداری

کفش مناسب بارداری چه کفشی است؟

یکی از دوره های شیرین و در عین حال دشوار که هر زنی با اشتیاق و صبورانه پشت سر میگذارد تا فرزند خود را در آغوش بگیرد و احساس مادر شدن را تجربه کند، دوران بارداری است. این دوران علاوه بر اینکه دوران شیرینی محسوب می‌شود، می‌تواند با دشواری‌هایی همراه باشد، که اغلب این دشواری‌ها به دلیل تغییرات بدن در این دوران است.

تغییراتی مانند افزایش وزن، افزایش سایز و ورم در بخش‌های مختلف بدن، از تغییراتی است که باعث وارد آمدن فشارهای زیادی به بدن مادران می‌شود و می‌تواند برای آنها درد و آسیب فراوانی ایجاد کند. به دلیل اینکه در دوران بارداری، فرم و سایز بدن دچار تغییر می‌شود، مادران نمی‌توانند لباس‌‌های قبلی خود را بپوشند؛ این امر در مورد پاها نیز صدق می‌کند.

پوشیدن کفش مناسب بارداری برای سلامت پاها بسیار مهم است. کفش مناسب بارداری، علاوه بر ایجاد احساس راحتی در هنگام راه رفتن، موجب پیشگیری از آسیب دیدن ستون فقرات، کمر، زانو و ساق پا می‌شود. چنانچه برای شما نیز سوال پیش آمده که چگونه می‌توانید کفش مناسب بارداری را تشخیص داده و خریداری کنید.

جای نگرانی نیست. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که با رعایت چه نکاتی، می‌توانید کفش مناسب دوران حاملگی را انتخاب کنید و از فشار این دوران، بکاهید. برای اطلاع از ویژگی‌های کفش مناسب بارداری تا انتهای این مقاله از پاتکان با ما همراه باشید. پیش از پرداختن به محتوای کفش‌های مناسب برای دوران بارداری، لازم می‌دانیم تا کمی شما را با بهترین تولیدی کفش در تهران، یعنی پاتکان شوز آشنا کنیم!

پاتکان بیش از یک دهه است که در حیطه تولید انواع کفش چرمی فعالیت می‌کند. محصولات موجود در تولیدی ما، شامل کفش های مردانه و زنانه رسمی، طبی، کلاسیک، اسپرت، بوت و نیم بوت و صندل است. توجه داشته باشید که کفش های طبی موجود در پاتکان، می‌تواند گزینه ایده آلی برای خانم‌هایی باشد که در دوران بارداری به سر می‌برند. در صورتی که قصد خرید و سفارش کفش مد نظرتان را دارید، با همکاران ما در تماس باشید. همچنین شما می‌توانید به صورت حضوری اقدام به خرید انواع کفش، نمایید.

معرفی کفش های مناسب در زمان بارداری
بهترین کفش زنانه برای استفاده در دوران بارداری، کفش‌های طبی هستند.

معرفی کفش های مناسب در زمان بارداری

در دوران بارداری، به ویژه ماه‌های پایانی، ورم پا رخ می‌دهد؛ علاوه بر این، همزمان با بزرگ شدن رحم، فشار بسیاری بر روی رگ‌های خونی وارد می‌شود و این امر موجب کاهش سرعت گردش خون در پاها می‌شود. با کاهش جریان گردش خون، آب در پاها جمع می‌شود و تورم ایجاد می‌کند.

به همین دلیل، دیگر نمی‌توان از کفش‌های قبلی استفاده کرد و از ماه سوم به بعد، باید به دنبال تهیه کفش مناسب بارداری بود. دقت داشته باشید که اگر در ماه‌های ابتدایی بارداری کفش می‌خرید، حتما به این نکته توجه کنید که به مرور زمان، ورم پا افزایش پیدا می‌کند و کفش شما تنگ‌تر خواهد شد. بنابراین باید سایز کفش را کمی بزرگتر انتخاب کنید.

به طور کلی در هنگام انتخاب کفش مناسب بارداری باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

از کفش طبی استفاده کنید

بسیاری از افراد، مبتلا به کف پای صاف هستند و این امر موجب وارد آمدن فشار زیادی به کف پا، ساق پا و پشت پا می‌شود. در دوران بارداری نیز اضافه وزن باعث بیشتر شدن فشار وارده بر پاها شده و موجب کشیدگی تاندون‌ها می‌شود. هنگامی که تاندون‌ها کشیده می‌شوند، به مرور زمان قوس کف پا از بین می‌رود و فشار و درد نیز چند برابر می‌شود. بنابراین یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری ممکن است به آن دچار شوید، صافی کف پا می‌باشد. استفاده از کفش‌های طبی درصورتی که اندازه گیری سایز پا به درستی انجام شده باشد، می‌تواند مانع از ایجاد کف پای صاف شده و درد کف پا را کاهش دهد.

همچنین یکی دیگر از مشکلات مربوط به پا که در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند، بیماری خارپاشنه است. این بیماری به دلیل رسوب کلسیم در پاشنه پا و رشد استخوان این قسمت، رخ می‌دهد. افزایش وزن ناگهانی، منجر به آسیب دیدن بافت‌های کف پا شده و احتمال ابتلا به خارپاشنه را افزایش می‌دهد.

بنابراین اگر شما به این مشکل دچار شده اید، باید از کفش مناسب برای خار پاشنه در دوران بارداری استفاده کنید. همچنین توصیه ما به شما این است که در دوران بارداری، بهتر است در منزل نیز صندل‌های مخصوص خارپاشنه بپوشید و با پای برهنه قدم برندارید.

کفش طبی برای بارداری
توجه داشته باشید که در دوران بارداری، به هیچ‌وجه از کفش‌های پاشنه بلند استفاده نکنید؛ چراکه آسیب‌های جدی‌ای به ستون فقرات وارد می‌کند.

کفش های سبک، راحت و انعطاف پذیر

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام خرید کفش مناسب بارداری در نظر بگیرید، انتخاب کفش‌هایی با ویژگی‌های وزن کم، راحت و انعطاف‌پذیر است. این نوع کفش‌ها باعث ایجاد حس راحتی در مادران شده و فشار و سنگینی بر روی پاها را کاهش می‌دهد. انتخاب کفش‌های انعطاف‌پذیر نیز از وارد آمدن فشار اضافی به پاها جلوگیری می‌کند و از تشدید ورم در پاها می‌کاهد. توجه داشته باشید که کفش‌های کاملا تخت انتخاب نکنید.

کفش های بدون پاشنه

استفاده از کفش‌های پاشنه بلند، مخصوصا در دوران بارداری، می‌تواند یکی از بدترین اشتباهاتی باشد که ممکن است یک خانم در طول زندگی خود انجام دهد. این کار باعث آسیب‌های شدید به ستون فقرات مادران باردار می‌شود. کفش‌های پاشنه بلند، به ویژه کفش‌های پاشنه بلند غیر طبی و غیر استاندارد، موجب افزایش فشار بر روی کمر شده و اگر از قبل نیز درد سیاتیک داشته باشید، باعث افزایش میزان فشار و درد سیاتیک در این دوران خواهد شد. بنابراین بهتر است این نوع کفش‌ها را کاملا فراموش کرده و تا پایان دوران بارداری از آن‌ها استفاده نکنید. بهتر است در هنگام بارداری، به جای کفش‌های پاشنه دار، کفش‌هایی با لژ یکسره و طبی بپوشید.

صندل

یکی از بهترین گزینه‌ها در انتخاب کفش برای دوران بارداری، صندل است. با توجه به اینکه در دوران حاملگی علاوه بر وزن، دمای بدن نیز افزایش پیدا می‌کند، استفاده از صندل مخصوصا در ماه‌های گرم سال، می‌تواند به تعادل دمایی بدن کمک کرده و به شما احساس راحتی بدهد.

کفش و کتانی های چهار فصل

چه بخش بیشتر دوران حاملگی شما در فصل‌های سرد سال بگذرد و چه در فصلهای گرم، یکی از بهترین گزینه‌ها کفش‌های چهار فصل هستند. مهمترین ویژگی کفش‌های چهار فصل مانند انواع کتانی و کفش‌های طبی که در بازار موجود هستند، این است که در فصل‌های گرم، خاصیت عبور جریان هوا دارند و از تعریق پا ممانعت می‌کنند. در فصل‌های سرد نیز اجازه ورود هوای سرد به داخل کفش را نمی‌دهند. همچنین این نوع کفش‌ها بسیار راحت و انعطاف‌پذیر هستند.

آیا می توان در دوران بارداری، کتانی پوشید؟

بوت و چکمه

پوشیدن انواع بوت‌های پشمی و چکمه‌های استاندارد و راحت، در فصول سرد سال و هنگام بارندگی، مانع از خیس شدن پای شما شده و پاها را گرم نگه می‌دارند. دقت داشته باشید که بوت و چکمه شما، دارای عاج باشند تا در هنگام بارش برف و لغزندگی زمین، لیز نخورید.

کتانی

برای افرادی که اهل ورزش و پیاده روی هستند، یکی از بهترین کفش ها، کتانی‌ها و کفش‌های ورزشی می‌باشند. از آنجایی که مراقبت از پاها در دوران بارداری مهم است؛ در هنگام خرید کفش کتانی، فقط به قیمت توجه نکنید و کتانی‌هایی را انتخاب کنید که از ویژگی‌های زیر برخوردار باشند:

  • از نمایندگی های فروش معتبر کفش های ورزشی تهیه شده باشند.
  • راحت و دارای وزن کمی باشند.
  • به جریان آزادانه هوا کمک کنند.
  • پنجه های پا درون کفش راحت باشند.
  • برای دوران بارداری مناسب و بدون بند باشند.

کفش تخت نپوشید

برخی از کفش‌ها هیچگونه لژی ندارند و کاملا تخت هستند. این نوع کفش‌ها که به کفش باله معروفند، از کفی نازکی برخوردارند. ممکن است در حالت عادی، با پوشیدن این کفش‌ها آسیب چندانی به پاهای شما وارد نشود؛ اما در دوران بارداری موجب افزایش فشار وارده بر پاها شده و به پاها صدمه وارد می‌کنند. همچنین از نظر روانی نیز موجب ایجاد کلافگی و خستگی در مادران می‌شوند. بنابراین کفش‌هایی را انتخاب کنید که دارای دو یا سه سانت لژ هستند و از خرید کفش غیر استاندارد بپرهیزید.

پرهیز از پوشیدن کفش بنددار

شاید در ابتدای دوران بارداری، این توصیه به نظر شما چندان مهم نباشد؛ اما همانطور که در این دوران جلوتر می‌روید و از ماه چهارم به بعد، متوجه خواهید شد که بستن بند این نوع کفش ها، تبدیل به کاری سخت و طاقت فرسا می‌شود. به همین دلیل، بهتر است از خرید کفش های‌بندی خودداری کرده و به جای آن از کفش‌های پشت باز و کالج‌های راحت و طبی استفاده کنید. نگران به هم خوردن استایل خود نیز نباشد؛ زیرا تنوع کفش مناسب بارداری نیز در بازار بسیار زیاد است و می‌توانید نوعی متناسب با سلیقه خود انتخاب کنید.

نکات مهم در خرید کفش مخصوص کفش بارداری

نکات مهم در خرید کفش مخصوص کفش بارداری

از نکات مهمی که باید در هنگام خرید کفش مناسب بارداری در نظر بگیرید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در دوران بارداری، به دلیل تاثیر هورمون‌ها، پاها ورم کرده و این امر باعث بزرگ‌ تر شدن سایز پاها می‌شود. به همین دلیل بهتر است کفشی با سایز بزرگتر انتخاب کنید. همچنین در هنگام انتخاب کفش، دقت کنید که قسمت جلویی کفش دارای فضای عمیق و بیشتری برای قرار گرفتن انگشتان پا باشد.
  • در این دوران، سایز پای مادران در حدود یک شماره بزرگتر می‌شود و ممکن است با برگشت به وزن قبلی نیز، پا به سایز سابق خود برنگردد.
  • یکی از ویژگی‌‌های مهم کفش خانم های باردار این است که بتواند ضربه را تا حد زیادی جذب کند؛ یعنی کفش به گونه ای طراحی شده باشد که در هنگام راه رفتن، قدرت ضربه و فشار وارده به پا را بگیرد.
  • بهتر است جنس رویه کفش از چرم طبیعی و یا یک جنس قابل تنفس باشد تا هوا، آزادانه درون کفش جریان پیدا کند. جنس کف کفش نیز از لاستیک باشد تا از لیز خوردن زن باردار پیشگیری کند.
  • اگر در دوران بارداری متوجه شدید که قوس کف پای شما کاهش پیدا کرده است، با پزشک مشورت کرده و از کفی کفش مناسب برای تصحیح این حالت استفاده کنید. با این روش می‌توانید از بروز مشکلات بعدی برای پا نظیر درد، التهاب و غیره پیشگیری کنید.
  • توجه کنید که هرگز کفش تنگ نپوشید؛ زیرا به دلیل ورم پاها، موجب اختلال در گردش خون بدن شما خواهد شد. برای اینکه ورم پاها کاهش یابند، پاهای خود را بالا نگه دارید و هنگام نشستن به مدت طولانی، از قرار دادن یک چهارپایه کوچک در زیر پاهای خود کمک بگیرید.

چنانچه متوجه مشکلات دیگری نظیر خار پاشنه پا، میخچه دردناک و غیره در پاهای خود شدید؛ با پزشک خود در مورد خرید کفش مناسب بارداری مشورت کنید.

جمع بندی

دوران بارداری یکی از دوره های حساس در زندگی خانم‌ها محسوب می‌شود و به دلیل تغییرات متعدد بدن در طی این دوران، باید از آن به خوبی مراقبت کرد. یکی از نقاط مهم بدن که در دوران حاملگی دچار ورم و افزایش سایز می‌شود؛ پاها هستند. به دلیل افزایش وزن و افزایش فشار وارده به پاها، اگر از کفش مناسب بارداری استفاده نکنید؛ ممکن است آسیب‌های بسیاری به پاهای شما و ستون فقرات‌تان وارد شود.

با رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید یک کفش مناسب و راحت انتخاب کنید و از دوران بارداری خود لذت ببرید؛ فراموش نکنید که در هنگام تهیه کفش بارداری، کیفیت و راحتی آن را در اولویت قرار دهید. در این رابطه می‌توانید از پزشک خود نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول در خصوص کفش مناسب بارداری

آیا می توان در دوران بارداری کتانی پوشید؟

بله، یکی از کفش هایی که می توانید در دوران بارداری بپوشید، کفش های ورزشی و کتانی هستند؛ اما نباید نوع بند دار آن را تهیه کنید؛ زیرا بستن بند کفش در این دوران دشوار خواهد شد.

چگونه سایز کفش دوران بارداری را انتخاب کنیم؟

با توجه به اینکه حدودا از ماه سوم حاملگی به بعد، پاها دچار ورم شده و سایز آنها افزایش می یابد؛ بهتر است کفش را یک سایز بزرگ تر از سایز همیشگی خود انتخاب کنید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.