لاک چرم چیست؟

لاک چرم چیست؟ نحوه رنگ کردن لبه چرم

لاک چرم پوششی فوق‌العاده است که به کفش های چرمی تولید شده در تولیدی کفش زنانه و مردانه زده می‌شود و به آنها جلوه خاصی می‌بخشد. درست مانند لاکی که روی سطوح دیگر استفاده می‌شود این نوع لاک به‌طور ویژه برای محافظت و بهبود ظاهر چرم استفاده خواهد شد. هنگامی که لاک چرم روی کفش چرم زده می‌شود روکشی براق ایجاد می‌کند که چرم را کاملاً براق خواهد کرد. به‌طور معمول، پس از رنگ‌آمیزی چرم، از لاک چرم استفاده می‌کنند. این یک لایه صاف و محافظ تشکیل می‌دهد که از چرم در برابر لکه‌ها و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند. با استفاده از این لاک جادویی می‌توان چرم را برای مدت طولانی‌تری زیبا و براق نگه داشت. در این مقاله از پاتکان، تولیدی کفش در تهران، قصد داریم به بررسی مزایا و نحوه رنگ آمیزی لبه کفش با لاک چرم بپردازیم.

لاک چرم چیست؟

لاک چرم لایه‌ای شفاف و محافظ است که روی سطح چرم اعمال می‌شود. این لاک می‌تواند از موادی مانند اکریلیک، پلی اورتان و رزین‌های طبیعی ساخته شود. این نوع لاک معمولاً پس از رنگ‌آمیزی چرم استفاده می‌شود و به سطحی تمیز و خشک نیاز دارد. لاک چرم دارای روکش‌های مختلفی از جمله براق و مات است که می‌تواند بر دوام چرم تأثیر بگذارد. این نوع لاک معمولاً در کالاهای چرمی مانند کفش، کمربند، کیف و کت و همچنین در مبلمان منزل برای محافظت و حفظ کیفیت چرم استفاده می‌شود. این یک لایه‌نازک و شفاف تشکیل می‌دهد که به بسته شدن منافذ چرم کمک می‌کند و آن را در برابر رطوبت، لکه‌ها و سایش و پارگی مقاوم‌تر خواهد کرد.

چه عواملی باعث چروکی و جمع شدن کفش چرمی می شود؟

جلوگیری از چروکی کفش چرم

کفش‌های چرمی تولید شده در تولیدی کفش چرم تبریز می‌توانند به دلیل ساییدگی و پارگی طبیعی و همچنین عوامل مختلفی مانند تناسب نامناسب، نگهداری و کیفیت چرم دچار چروک شوند. زمانی که کفش خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، چین‌وچروک می‌تواند ایجاد شده که منجر به جمع شدن یا چروک شدن کفش شود. نگهداری نادرست مانند قرار دادن اجسام سنگین روی کفش نیز می‌تواند باعث ایجاد چین‌وچروک شود.

 چرم بی‌کیفیت بیشتر مستعد چروک شدن است، در حالی که چرم با کیفیت بالاتر دوام بیشتری دارد. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری زیره کفش می‌تواند به تا شدن چرم کمک کند. تغییر در رطوبت و دما می‌تواند باعث انبساط و انقباض چرم شود و منجر به جمع شدن و تا شدن کفش شود. مراقبت مناسب، اجتناب از شرایط شدید و نگهداری مناسب کفش و در کنار آن استفاده از لاک چرم مناسب می‌تواند به جلوگیری از چین‌وچروک کفش‌ها کمک کند.

نحوه رنگ ‌آمیزی لبه چرم چگونه است؟

رنگ‌آمیزی لبه‌های چرم تکنیک رایجی است که برای رنگ‌آمیزی، مهروموم کردن لبه‌ها و دادن ظاهری کامل به کالاهای چرمی استفاده می‌شود. در اینجا یک راهنمای کلی گام‌به‌گام در مورد نحوه رنگ‌آمیزی لبه چرم آورده شده است:

  1. آماده‌سازی چرم

 با تمیز کردن کامل لبه‌های چرم کار را شروع کنید. هرگونه کثیفی، روغن یا باقی‌مانده گردوغبار را با استفاده از پاک کننده چرم ملایم یا الکل پاک کنید و قبل از ادامه، اجازه دهید چرم کاملاً خشک شود.

  1. سنباده زدن لبه‌ها

 با کاغذ سنباده ریز به‌آرامی لبه‌های چرم را سنباده بزنید. این به صاف شدن هرگونه ناهمواری یا ناهمواری کمک می‌کند و باعث می‌شود رنگ بهتر بچسبد. مراقب باشید که خیلی تند سنباده نزنید وگرنه ممکن است به چرم آسیب برسانید.

  1. رنگ ‌آمیزی کردن

رنگ آمیزی لبه چرم

 رنگ لبه چرم مد نظر را انتخاب کنید که به‌طور خاص برای لبه‌های چرم ساخته شده است. این محصولات در رنگ‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند. با استفاده از یک برس کوچک یا یک اپلیکاتور رنگ لبه جرم، یک لایه‌نازک و یک دست از رنگ را روی لبه‌های چرم بمالید. از یک انتها شروع کنید و رنگ‌آمیزی را به طرف دیگر ادامه دهید و از پوشش کامل اطمینان حاصل کنید.

  1. خشک شدن

 طبق دستورالعمل سازنده اجازه دهید اولین لایه لاک چرم یا رنگ خشک شود. این معمولاً بسته به محصول و شرایط محیطی از چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. در صورت لزوم، لایه‌های اضافی را با همان زمان‌های خشک شدن بین هر لایه اعمال کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از پاتکان با لاک چرم آشنا شدیم و به بررسی ویژگی‌ها و مزایا و عیوب آن پرداختیم. لاک چرم به عنوان یک روش مؤثر برای حفاظت از چرم‌های مختلف استفاده می‌شود. این ماده قابلیت تقویت و زیباسازی چرم را دارد و به آن حفاظت لازم را از عوامل خارجی، نور خورشید، رطوبت و لکه‌ها می‌دهد. با استفاده از لاک چرم می‌توانید لوازم چرمی خود را برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید و ظاهر آن‌ها را حفظ کنید.

سؤالات متداول

کاربرد لاک چرم چیست؟

از لاک چرم برای براق و شفاف‌سازی رنگ چرم استفاده می‌شود و کاربردهای گسترده‌ای را برای آن می‌توان یافت.

لاک چرم از چه چیزی ساخته می‌شود؟

لاک‌های چرمی معمولاً از موادی مانند اکریلیک، پلی اورتان و رزین‌های طبیعی ساخته می‌شوند.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.